دولت برای تعدیل قیمت سوخت برنامه دهد

استاد اقتصاد دانشگاه تهران درمورد زمزمه افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف این سوخت سیاسی، تاکید دارد که در این حوزه ممکن است مسایل گوناگونی چون تلاش برای کاهش یارانه پرداختی و افزایش ارزش سهام پالایشگاه‌ها مطرح باشد اما آنچه مسلم است این است که برای افزایش قیمت بنزین، لازم است دولت برنامه ارائه دهد و قیمت‌ها را کنترل کند.

 

آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، با اشاره به اینکه «مقرر بود بر اساس قانون هدفمندسازی یارنه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی ظرف مدت سه سال، به نرخ فوب خلیج فارس برسد»، گفت:  با درنظر گرفتن این مساله که اگر آن زمان نرخ فوب خلیج فارس بنزین با احتساب دلار هزار تومان، ۷۰۰ تومان بود، می خواستیم قیمت بنزین را طی مراحلی از ۱۰۰تومان، به ۴۰۰ تومان، ۶۰۰ تومان و در نهایت به ۷۰۰ تومان برسانیم؛ این تصمیم «با فرض ثابت بودن سایر شرایط»، اتخاذ شد.

وی تصریح کرد: در نتیجه انتظار می‌رفت با افزایش قیمت بنزین، میزان مصرف این سوخت نیز کاهش یابد؛ از سوی دیگر یارانه می‌توانست به سمت برنامه‌های بهینه‌سازی و بهبود تولید خودرو و خدمات عمومی سوق داده شود اما عملا با برداشتن این قدم و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار، نرخ فوب خلیج فارس به ۲۵۰۰ تومان رسیده و فاصله، بسیار شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:  بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در گذشته، قیمت ۱۰۰۰ تومان بنزین، از برنامه بسیار جلوتر است اما با افزایش نرخ ارز که صورت گرفت و از سوی دیگر با درنظر گرفتن عواملی چون تغییر قیمت‌های نسبی، افزایش تورم و ورود درآمد آنچنانی نفت به بازار، قیمت بنزین امروزه نسبت به سایر کالاها پایین‌تر است.

بغزیان با اشاره به علت عدم موفقیت طرح اجرا شده، گفت: ورود جمعیت جدید وافزایش تعداد خودروها منجر به بیشتر شدن مصرف بنزین شده است. اکنون که یکی از اهداف افزایش قیمت بنزین، کاهش مصرف سوخت است، این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت، بهانه‌ای  برای افزایش نرخ سایر کالاها به‌ویژه در بخش حمل و نقل، بدست آید؛ شاخص تورم افز ایش یابد، هزینه تولید بالا رود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه خود را برای تعدیل قیمت سوخت، ارائه دهد و بگوید طی سال‌های پیش رو چقدر قیمت بنزین بالا می‌رود، تا بر اساس آن، فعالان اقتصادی هم شروع به تنظیم شرایط کنند. بی‌برنامگی باعث می‌شود که انتظار افزایش قیمت وجود داشته باشد و برخی بیشتر درصدد افزایش قیمت باشند . بی‌برنامگی، بی‌ثباتی و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: معتقدم در صورت افزایش قیمت بنزین، نباید کرایه حمل و نقل عمومی تغییر کند بلکه خدمات باید به صورت بهتری هم ارائه شود؛ وضعیت جاده ها بهتر شود؛ خودروهای بهتر تولید شود و نظارت بر قیمت‌ها صورت گیرد. تولیدکننده نباید فکر کند، حال که بنزین گران شده بنابراین من هم باید کالای خود را گران کنم، تا در این صورت شاهد تورم بالای ۲۰ درصد باشیم.

سهم‌خواهی حمل و نقل درصورت گرانی بنزین

بغزیان یادآور شد، اگر افزایش قیمت بنزین، بدون برنامه و به صورت ناگهانی صورت گیرد، حمل و نقل و ... عکس العمل نشان می دهند و در پی آن سهم‌خواهی می‌کنند؛ اکنون نیز کرایه اتوبوس‌ها افزایش یافته اما به دلیل اینکه کرایه توسط کارت پرداخت می‌شود، این مساله خیلی به چشم نمی‌آید.

وی با تاکید بر این که در صورت عدم نظارت بر ثبات قیمت‌ها، هدف کاهش مصرف بنزین محقق نمی‌شود، گفت: در عوض با افزایش قیمت سایر کالا و خدمات مواجه می‌شویم. اما اگر دولت، برنامه را اعلام کند و زمانبندی تعدیل قیمت بنزین، مشخص باشد و از سوی دیگر نرخ ارز کنترل شود، می توان به هدف رسید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید دوباره بر این که افزایش قیمت بنزین بدون نظارت دولت بر نرخ کالاها، منجر به تورم بیش از ۲۰ درصد می‌شود، گفت: علاوه بر تعدیل قیمت بنزین، لازم است که خودروی کم مصرف تولید شود نه اینکه خودرو را کوچکتر کنیم و توقع داشته باشیم مردم ماشین سه سیلندر بخرند.

بغزیان با تاکید بر اینکه ندیدیم که تولیدکننده خودرو ایرانی ادعای بهینه‌سازی موتور کند، گفت: خودروسازان در پی رفع ایرادات خودرو به صورت جدی نیستند؛ باید بر این مساله تاکید شود که از محل افزایش نرخ بنزین، تولید خودروها نیز بهبود بخشیده می‌شود.

وی با اشاره به مقدار مناسب تولید بنزین در داخل کشور نسبت به تقاضا و از سوی دیگر تنظیم بازار با واردات، گفت: در افزایش قیمت بنزین، هدف تنها، کاهش مقدار بنزین نیست بلکه بحث یارانه‌ای که به بنزین می پردازند نیز مطرح است؛از سوی دیگر سودآوری پالایشگاه نیز بالا می رود و سپس  این سود منتقل به سهام پالایشگاه‌ها می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که آیا گروهی قیمت بنزین را بهانه نمی‌کنند که رونقی به شاخص شرکت های پالایشی دهند؟ گفت: این موضوع نیز دور از انتظار نیست.

افزایش تورم برای ایران سم است / از تورم گرانی بنزین تا گرانی مسکن

این کارشناس اقتصادی درمورد تاثیر افزایش تورم بر اقتصاد ایران که این اواخر نفسی تازه کرده است، گفت: افزایش تورم در شرایط اقتصادی کنونی سم است؛ اگر افزایش قیمت بنزین منتهی به تولید خودرو با کیفیت تر و سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری ارزان تر و راحت تر نشود، تبعات منفی دارد.

بغزیان تصریح کرد: ممکن است در ابتدا شرایط تغییر داده نشود اما به تدریج تعدیل نرخ بنزین، به صور ت زیرپوستی اثرات منفی را نشان می‌دهد. این اثرات را می‌توان در کم‌فروشی‌ها، افزایش قیمت کالاها و ... دید؛ تورم حتی ممکن است به مسکن هم کشیده شود و خانه‌های لوکس گران‌تر شود.

وی تاکید کرد: اگر نظارت بر قیمت‌ها صورت گیرد و طرح مالیات بر خانه‌های خالی و ... را با چنین سیاست‌هایی چون تعدیل قیمت حامل‌های انرژی همراه نکنیم، تبعات منفی طرح مورد بحث را بیشتر می‌بینیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران بار دیگر یادآور شد: فشار پالایشگاه‌های خصوصی نیز در تعدیل قیمت بنزین تاثیر دارد؛ از سوی دیگر هستند سهامدارانی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت فشار می‌آورند تا تعدیل قیمت بنزین را توجیه و برای گرفتن مصوبه افزایش نرخ تلاش کند.

به گزارش  انرژی امروز، دولت روحانی پس از گذشت دو ماه از انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری، بر افزایش مصرف بنزین در سال جاری تاکید کرده و اصرار دارد که با ادامه این روند باید قیمت بنزین گران شود.

موضوعات مقاله

آغاز تغییر آرایش شبکه نفت ایران

با وحشت‌آفرینی در مورد محدودیت منابع آب موافق نیستم

تولید برق از ترافیک جاده ای!

محققان دانشگاه لنکستر انگلستان در حال توسعه مواد هوشمندی نظیر سرامیک های پیزوالکتریک هستند که هنگ

بانک دولتی بی‌پی‌آی فرانسه به ایران می‌آید

بانک دولتی بی‌پی‌آی فرانس اعلام کرده که اعتبار پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را از سال ۲۰۱۸

ساخت مرتفع‌ترین برج خورشیدی جهان آغاز می‌شود

این کنسرسیوم که متشکل از شرکت شانگهای الکتریک و شرکت ACWA پاور عربستان سعودی است، پیشنهاد کرده اس

اصلاح قرارداد تیپ خرید شرکت ملی گاز

در صورت به تصویب رسیدن پیشنهادات استصنا گامی مهم در بهبود فضای کسب و کار تولید کنندگان داخلی بردا

تخفیف نوشیدنی برای پس دادن فنجان یکبار مصرف

گزینه اصلی وزارت نیرو کیست؟

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، طی روزهای اخیر گمانه های بسیاری درباره سکانداری وزارت نیرو در دول

حائری: باید از نگاه اقتصادی و بر مبنای نیاز‌ها به مسائل صنعت برق توجه کرد

حضور شرکت آسیاوات به عنوان شرکت دانش بنیان در حوزه بهینه سازی در شبکه یک سیما

حضور شرکت آسیاوات به عنوان شرکت دانش بنیان در حوزه بهینه سازی در شبکه یک سیما

افزایش ۲۸ درصدی مصرف انرژی در جهان تا ۲۰۴۰

به گزارش انرژی امروز،  اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز سال ۲۰۱۷ خود از اف

بهینه‌ سازی عملیاتی مصرف انرژی در صنعت نفت

بررسي تاثير استفاده از سيلهاي لانه زنبوري در بهبود عملكرد توربين بخار نيروگاه شهيد رجايي توسط كارشناسان شركت مهندسي آسياوات انجام پذيرفت

افزايش راندمان مكانيكي توربينهاي بخار

فعالیتی که تاثیر محیط زیستی دارد، باید اطلاع‌رسانی شود

مصرف برق صنایع به رکورد ۳۶۰۰ مگاوات رسید