خودروسازی هفت برابری ایران نسبت به آلمان، بدون بهره‌وری!

به گفته‌ رئیس اتاق بازرگانی، کره جنوبی با ۱۰ واحد تولیدی چند برابر ایران که ۱۶۵ واحد مشابه دارد سیمان تولید می‌کند. او می‌گوید وضعیت در بخش‌های دیگر نیز همین طور است و برای ایجاد تحول یک "تغییر بنیادین" ضرورت دارد.


اخبار انرژیهای نو

 

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، شاید بیان این حرف که تعداد واحدهای تولید خودرو در ایران از مجموع خودروسازان در کشورهای پیشتاز در این صنعت بیشتر است، به شوخی شبیه باشد. اما این حرف را رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران زده که به دلیل موقعیتش با واقعیت‌های این حوزه به خوبی آشناست.

غلامحسین شافعی در چهل‌ودومین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی که ظهر جمعه، ۱۷ شهریور در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد به بیان واقعیت‌هایی پرداخت که ناکارآمدی و بهره‌وری پائین صنایع ایران را آشکار می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی در این نشست گفت: «در صنعت خودرو ما ۴۹ پروانه خودرو و ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم، در مجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارد. تعداد واحدهای صنعت خودرو در آلمان ۱۲، آمریکا ۲۹، فرانسه ۸ ، ژاپن  ۱۱ و کره جنوبی ۵ واحد است.»

به این ترتیب ژاپن با ۱۱ شرکت خودروسازی سالانه حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه تولید می‌کند که بخش بزرگ آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در مقابل ایران با ده‌ها برابر شرکت خودروسازی کمتر از یک میلیون خودرو می‌سازد که تقریبا تمام آنها وارد بازار انحصاری داخلی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی به مورد مشابه دیگری اشاره کرد و گفت: «در سیمان ۷۳ پروانه و ۹۲ پروانه در حال ساخت داریم که در مجموع ۱۶۵ واحد در حوزه سیمان وجود دارد. در صورتی که کره‌جنوبی با ۱۰ واحد چند برابر ما سیمان تولید می‌کند.»

معضل بنگاه‌های خصولتی

شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارند و به ظاهرا به بخش خصوصی واگذار شدند. صوری بودن این واگذاری‌ها و ادامه حمایت‌های دولتی از این صنایع چنان است که برخی از مسئولان ارشد حکومتی نیز این واحدها را "خصولتی" می‌نامند.

محمد شریعتمداری، وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم هفتم شهریور در مراسم معارفه خود گفت: «یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم واگذاری‌های خصولتی است و عمده‌ترین بنگاه‌های کشور با چالش‌های مدیریتی و حاکمیتی مواجهند و من ماموریت خود می‌دانم که واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شود، اما در این مسیر آنها که مسئولیت‌پذیر نیستند، در اعمال مالکیت اداره بنگاه‌های بزرگ کشور را با بحران مواجه می‌کنند که باید با اینها برخورد جدی شود.»

شریعمداری ابراز تاسف کرد که صاحبان این بنگاه‌های خصولتی "کنار میز دولت همکار ما هستند". او می‌گوید این افراد "یا وزیر دفاعند، یا وزیر رفاهند یا مسئول بنیاد شهید و کمیته امداد هستند و حتی ممکن است مسئولیت واحد دیگری را داشته باشند که امروز به اسم خصوصی‌سازی مالک بخشی از حوزه‌های صنعتی و معدنی کشور شده‌اند".

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به یکی دیگر از بخش‌های تولیدی ایران گفته است: «در تولید موتورسیکلت ۱۷۷ پروانه و ۳۳ واحد در حال ساخت و در مجموع ۱۱۰ واحد داریم. جمع واحدهای موتورسیکلت در کشورهای اندوزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، ویتنام، تایلند، چین، مالزی، هند، بنگلادش، فیلیپین، ژاپن و کره جنوبی ۸۲ واحد است.»

تغییر، ضرورت بقای اقتصاد ایران

شافعی می‌گوید با توجه به این وضعیت اقتصاد ایران دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛ یا باید شیوه‌های گذشته را ادامه داد که نتوانسته توسعه پایدار ایجاد کند یا باید راه دشوار "تغییر بنیادین برای یک شروع جدید" را در پیش بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی معتقد است که برای قدم گذاشتن در راه دوم باید از "تحلیل‌های مرسوم" دست برداشت و برای اولین بار یک "ارزیابی واقع‌بینانه از نقاط قوت‌ و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور" ارائه داد. او گفت: «تغییر برای ما یک انتخاب نیست بلکه شرط ضروری برای بقای اقتصاد کشور است.»

یکی از معضلاتی که بنگاه‌های خصولتی به وجود آورده‌اند این است که این بخش با استفاده از رانت‌ها و امکانات دولتی از سویی نیازی به افزایش بهره‌وری، کیفیت و کارایی نمی‌بینند، از سوی دیگر بخش خصوصی واقعی را از میدان به در کرده ‌است.

طهماسب مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی مهرماه ۹۴ در گفت‌وگو با روزنامه تجارت امروز با بیان این که "دولت سهم بزرگی از تولید مملکت را در اختیار دارد" گفته بود: «بخش خصوصی نحیف در مقابل بخش خصولتی درشت و قوی توان رقابت ندارد.»

موضوعات مقاله

نرم افزار 3E Plusl

هیچ گزینه‌ای قطعی نیست!

به گزارش انرژی امروز، اظهارات ستار محمودی درباره «قطعی نبودن هیچ‌یک از گزینه‌های مطرح وزارت نیرو»

قیمت نفت برنت به بالای ۸۰دلار رسید

استاندارد سیمان

.

ساخت نیروگاه فراساحلی بادی

اینترنت اشیا و توزیع سوخت

حذف سوبسید تعرفه انشعاب برق تا ۵ سال آینده

معاون برق و انرژی وزیر نیرو به تشریح جزییات افزایش تعرفه انشعاب‌های برق در شهرها و روستاها پرداخت

Black Liquor Recovery Boiler Performance Improving Through Exergy and Energy Analysis

National Wood and Paper Factories produce materials that are called “Black Liquor” during the pro

Geothermal Energy

تولید ۱۰۰ مگاوات برق از زباله‌ با مشارکت خارجی

سرپرست سازمان مدیریت پسمانداز نهایی شدن قراردادهای همکاری چندین کشور خارجی برای احداث نیروگاه برق

ثبت رکورد جدید بریتانیا در انرژی‌های سبز

قیمت تکلیفی و تمام شده برق متوازن می شود

محمد باقر نوبخت در راستای سخنان معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو دیروز از ارایه پیشنهادی برای اصل

C o o l i n g T o w e r F u n d a m e n t a l s اصول برج هاي خنك كن

دفتر توتال در ایران رسما شروع به کار کرد

اداره کل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد مجوز اشتغال برای کارشناسان شرکت نف

نقش نرم افزارجامع مهندسی وتکنولوژی قند در بهينه سازی توليد، افزايش بهره وری وکاهش مصرف انرژِی