آغاز دوران انقراض موتورهای درون‌سوز؟


اخبار انرژیهای نو

موتورهای درون‌سوز ستون اصلی خودروهای امروزی هستند اما با پیشرفت و افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، برخی باور دارند که این موتورها منقرض خواهند شد.

موتورهای احتراق داخلی در چندین نوع در خودروهای کنونی در حال استفاده هستند در انواع بنزینی، دیزلی یا گازسوز، و نمونه هیدروژن‌سوز که ساخته شده‌ اما همه‌گیر نشده است.

البته این موتورها بصورت هیبریدی هم در کنار موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند. پیشرانه هیبریدی هم چندین نوع دارد در ساده ترین نوع موتور الکتریکی چرخ‌ها را به‌حرکت در می‌آورد و موتور بنزینی یا دیزلی برای شارژ باتری و تولید برق استفاده می‌شود با این روش کمی راندمان بالاتر می‌رود و مصرف سوخت کمتر می‌شود.

در نوع دیگر این دو موتور به‌صورت موازی در خودرو استفاده می‌شود و در روش سوم بصورت ترکیبی به‌کار می‌روند. در روش سوم برخی اوقات موتور بنزینی کاملا خاموش است برخی اوقات برای شارژ کردن باتری‌ها روشن می‌شود و در زمانی که خودرو نیاز بقدرت بیشتر دارد به کمک موتور الکتریکی می‌رود: این روش آینده صنعت خودرو را تا ۵۰ سال آینده رقم خواهد زد.

هم اکنون برخی خودروسازان با تبلیغات فراوان می‌گویند قصد دارند خودرو‌های بنزینی یا دیزلی را کنار بگذارند و برخی بازه زمانی برای این کار را هم مشخص کرده‌اند.

اما در میان این تبلیغات نکته ظریفی پنهان شده است؛ بیشتر خودروسازانی که چنین تبلیغاتی می‌کنند نمی‌گویند روش شرکت تسلا را که استفاده از موتور الکتریکی است استفاده خواهند کرد، بلکه منظور بیشتر این شرکت‌ها استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی ترکیبی است.

البته پیشرانه‌های احتراق داخلی حتی با وجود استفاده در پیشرانه‌های هیبریدی در نهایت تا سال ۲۰۵۰ عمر خواهند داشت.

سیجیو کوزوماکی، مدیر مرکز تحقیقات تویوتا اعلام کرده است که در سال ۲۰۵۰ موتورهای احتراق داخلی منقرض خواهند شد.

اما پس از انقراض موتورهای احتراق داخلی، خودروهای الکتریکی چه سرانجامی خواهند داشت؟

واقعیت این است که خودروهای الکتریکی اگر برق با سوخت‌های فسیلی تولید شود تنها در حد کمی می‌تواند سبب کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا شود چرا که برقی که با سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند اکثرا به موتورهای توربینی وابسته هستند و موتورهای توربینی هم درصدی از موتورهای بنزینی یا دیزلی، راندمان بهتری دارند.

از طرفی باتری‌های لیتیومی خودروها برقی خود عامل دیگری برای آلودگی زیست محیطی خواهد شد.

روش دیگر استفاده از موتورهای پیل‌سوختی است. در خودروهای پیل‌سوختی هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود. البته بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه این فناوری موضوع امنیت و ذخیره هیدروژن در فشار بالا یا بصورت مایع است.

هیدروژن یکی از فراوانترین عناصر در طبیعت است. با سوختن هیدروژن هم تنها آب تولید می‌شود. نکته سخت اما ذخیره سازی هیدروژن است. هیدروژن در دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد در فشار سطح دریا به جوش می‌آید. پس مایع سازی هیدروژن بسیار پیچیده و پر خرج است؛ فشرده‌سازی هم دارای فناوری بسیار پیچیدهای است. یکی از روش‌های عملی، ذخیره هیدروژن به وسیله هیدرید است. این روش امیدهای زیادی را برای استفاده در خودروهای آینده پیش روی مهندسان قرار داده است.

خودروهای پیل سوختی مشکل زمان‌بر بودن شارژ خودروهای الکتریکی را ندارند اما در برابر خودروهای برقی هم گران‌تر تمام می‌شوند هم خطرناک‌تر هستند.

اما آیا این خودروها پاک‌تر هستند؟ در تئوری بله اما در واقعیت نه چرا که هیدروژن با وجود اینکه از فروان ترین مواد در طبیعت است اما برای تهیه آن احتیاج به تجزیه آب یا گاز است برای این روش باز باید انرژی صرف کرد و اگر انرژی تجدیدپذیر یا هسته‌ای استفاده نشود باز هم آلودگی هوا تولید خواهد شد.

موضوعات مقاله

فناوری تزریق آب هوشمند در ازدیاد برداشت

محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز با اندازه گیری ز

نسل جدید موتور حفاری چاه های نفتی

شرکت هالیبرتون موتورهایی را معرفی کرده است که در طراحی آن با کاهش لرزش و فشار روی آن، باعث بهبود

معرفي مولد هاي بخار راندمان بالاي شركت كلايتون

بهینه سازی مصرف موتورهای الکتریکی

سخنان ترامپ تاثیری بر بازار نفت نمی‌گذارد

به گزارش انرژی امروز، بیژن زنگنه صبح امروز در برنامه «حالا خورشید» که به‌طور زنده از شبکه سه سیما

استاندارد صنعت گچ

.

بخش بخار نیروگاه پرند به شبکه برق متصل شد

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی از اتصال واحد نخست بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با ش

سومین قرارداد شرکت ملی نفت ایران امروز امضا می شود

استقبال از صادرات یکپارچه پتروشیمی‌ها/ خرید کالا را هم یکپارچه کنید

عباس شعری مقدم درباره تصمیم شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده متانول در صنعت پتروشیمی ایران به منظو

Power_Plant_Engineering

This book being pilot project of the authors specially in the area of conventional power plant wi

Thermal Engineering in Power Systems

This book focuses on thermal engineering topics for power systems.

سرنوشت خودروهای برقی در چین رقم می‌خورد+فیلم

شفاف نبودن آمار و اطلاعات، ریشه اصلی ابهام درباره رتبه ایران در «مدیریت منابع آب»

کامیون برقی تسلا؛ نیم ساعت شارژ، ۶۴۰ کیلومتر پیمایش

با رونمایی از کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی ا

برگزاری دومین همایش و نمایشگاه اینترسولار ایران

دومین همایش/ نمایشگاه اینترسولار ایران (ایران سولار)، با حضور شرکت‌های معتبر خارجی و داخلی در ۳۰