نهاد سیاستگزار انرژی می‏خواهیم؛ نه وزارت انرژی


اخبار دولت مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تشکیل وزارت انرژی مخالفت کرد؛ اما معتقد است به  «نهاد سیاست گذار انرژی» نیاز داریم.

د‌ کتر حسین امیری خامکانی دراین‌اره به خبرنگار «انرژی امروز» گفت: درحالیکه تاکنون در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بحث رسمی درخصوص ایجاد وزارت انرژی مطرح نشده، اما اخیرا گمانه زنی هایی درخصوص علاقه مندی دولت برای ارائۀ لایحۀ ادغام برخی وزارتخانه ها ازجمله نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی در سطح رسانه ها منتشر شده است.

وی با بیان اینکه «واقعیت این است که در حال حاضر اصلاً بحثی درخصوص تشکیل وزارت انرژی در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نیست»، تصریح کرد: آنچه در بحث های کارشناسی و علمی به دنبال آن بوده ایم، تدوین «طرح جامع انرژی» است که اتفاقاً حکم قانونی برای آن در برنامه های توسعه نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس افزود: در مباحث جاری کمیسیون انرژی و در جلسات مشترک با مسئولان وزارتخانه های نفت و نیرو، بارها تأکید شده که حوزۀ انرژی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آینده نگاری و کلان نگری است. درواقع آنچه نیاز مبرم این روزهاست، نه تشکیل وزارت انرژی، بلکه ایجاد نهادی یکپارچه برای سیاست گذاری واحد است که به دور از بخشی نگری های مرسوم، برای مجموعه های جزیره ای و پراکندۀ فعال در حوزۀ انرژی ایران، تصمیم بگیرد.

امیری خامکانی تصریح کرد: این در حالی است که هنوز یک نهاد سیاست گذار واحد که بتواند برای بخش های مختلف انرژی کشور تصمیم بگیرد، نداریم و هیچ فرد و نهادی، مسئولیتی در حوزۀ کلان انرژی کشور، برعهده نمی گیرد.

وی ادامه داد: تدوین «طرح جامع انرژی» و تشکیل «شورای عالی انرژی» برای هماهنگی در امور سیاست گذاری انرژی کشور در برنامه‌های توسعۀ ۵‌ساله اگرچه همواره مورد تأکید قرار گرفته، اما متأسفانه در عمل شاهد تحقق این تکالیف قانونی نبوده‌ایم. پیشینۀ ایجاد شورایی متمرکز برای بخش انرژی کشور به پیش از انقلاب اسلامی و در واقع به دهۀ ۴۰ خورشیدی برمی گردد و در سال های پیش از انقلاب هم به این موارد توجه شد و قوانینی نیز در این زمینه ازسوی دولت‌های وقت به تصویب رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به سابقه این موضوع پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب و با توجه به رشد فزایندۀ تقاضا برای مصرف انرژی در کشور، نخستین قدم ها برای تشکیل شورای هماهنگی انرژی کشور برداشته شد؛ شورایی که قرار بود طبق مصوبۀ دولت وقت، با عضویت نخست وزیر، وزیر نیرو، وزیر نفت، وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر کشاورزی و عمران روستایی، وزیر صنایع و معادن، وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولانی از سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شود که عملاً مجالی برای تحقق پیدا نکرد.

به گفته وی، تشکیل شورای عالی انرژی در عمل، به قانون برنامۀ سوم توسعه کشور برمی گردد که در آن، دولت موظف شده بود با هدف جلوگیری از ‌گسترش ساختارهای دولتی، با تشکیل وزارت انرژی، همۀ امور سیاست گذاری و تصدی گری بخش انرژی، ازجمله نفت، گاز، برق و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را در قالب وزارتخانۀ یکپارچه ای تجمیع کند، اما باز هم دولت وقت اقدامی در این خصوص انجام نداد.

خامکانی یادآور شد: در ششمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، اما با اصلاح بندهای قانونی برنامۀ سوم توسعه، تشکیل «شورای عالی انرژی» به‌جای ایجاد «وزارت انرژی» مطرح شد. طبق این مصوبۀ قانونی، تشکیل شورای عالی انرژی با هدف تمرکز سیاست گذاری در بخش های متعدد انرژی ازجمله نفت، گاز، برق و انرژی‌های نو و ایجاد هماهنگی برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌های کشور در این بخش ها باید صورت می گرفت. به‌رغم پیگیری‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حتی در دولت های یازدهم و دوازدهم و با پیگیری نمایندگان مجلس در ادوار دهم و یازدهم، جلسات این شورا به طور شایسته، تاکنون تشکیل نشده و اندک جلسات برگزارشده نیز نتایج شفاف و درخوری به‌دنبال نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این بلاتکلیفی در حالی تداوم دارد که هم اکنون نه وزارت نفت و نه وزارت نیرو و نه هیچ ارگان دیگری، تحلیلی از سبد تولید و مصرف انرژی ایران در آیندۀ دور و نزدیک، ندارند. اینکه این سبد چطور باید تنظیم شود، سناریوهای نظام برای اتفاق های آینده چیست، جایگاه و نقش ایران در تحولات ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک حوزۀ انرژی در ابعاد بین المللی چیست، سهم تجدیدپذیرها در این سبد چقدر است و... هیچ کدام به درستی و مبتنی بر علوم نوین، مشخص نیستند.

وی در پایان با اشاره به انباشت دغدغه های متنوع در بخش های متعدد انرژی، ابراز امیدواری کرد که به جای اصرار دولت بر تشکیل وزارت انرژی، شاهد ارائۀ لایحه ای برای تصویب «طرح جامع انرژی» و تشکیل جلسات مؤثر «شورای عالی انرژی» و البته، مُهر پایانی بر سال ها بی برنامگی در آشفته بازار انرژی کشور باشیم.

موضوعات مقاله

همکاری‌های ایران و هند در حوزه انرژی توسعه می‌یابد

نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر، کم فروغ تر از سال های قبل

خلاصه وضعیت آماری صنعت برق کشور

 خلاصه وضعیت آماری صنعت برق کشور تا تاريخ 1395/8/21

۲۰درصد کل متانول جهان متعلق به ایران خواهد بود

تنها سخنران مدعو ایرانی در کنفرانسArgus Petrochemical Asia 2017، در گزارش خود، ضمن ترسیم چشم اندا

اولین قرارداد GTP پتروشیمی ایران با ایتالیا

بررسی گزارش آلودگی هوا در کمیسیون اصل نود

Combustion

سقف های سبز؛ کلید کنترل تغییرات آب و هوا

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، محققان دانشگاه سویا اسپانیا طی تحقیقی که روی راه کا

افزایش ۲۸ درصدی مصرف انرژی در جهان تا ۲۰۴۰

به گزارش انرژی امروز،  اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز سال ۲۰۱۷ خود از اف

نصب کنتورهای قرائت از راه دور برای جلوگیری از سرقت برق

هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران گفت: شرکت در راستای جلوگیری از سرقت انرژی برق

نامه رئیس کمیسیون انرژی مجلس به لاریجانی برای پیگیری چالش تجدیدپذیر‌ها

مدیریت موثر عملکرد انرژی بدون اندازه‌گیری صحیح آن امکان‌پذیر نیست

یکی از چالش‌های مدیریت انرژی اثربخش، تعیین صحیح اثرات سیستم مدیریت انرژی بر عملکرد و هزینه‌های ان

تدوین تراز نامه انرژی استانی با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و موسسه بین الملی مطالعات انرژی کشور

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از  تدوین تراز نامه انرژی استانی با همکاری موسسه مطالعات انرژی

مانع فرار انرژی در ساختمان شویم

انتصاب مدیرعامل جدید توزیع برق استان تهران

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید توزیع نیروی برق استان تهران امروز در حالی انجام شد که شرکت توز