ترکیبی نوین برای کاهش آلایندگی سوخت دیزل


اخبار فناوری انرژی

پژوهشگران پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشگاه محقق اردبیلی در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به توسعه ترکیبی از آب، سوخت دیزلی و نانوذرات شدند که استفاده از آن به‌عنوان سوخت موتورهای دیزلی، آلایندگی این موتورها را کاهش می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز»، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بخش حمل‌ونقل با آن روبه‌روست، رعایت استانداردها و قوانین سخت گیرانه مربوط به انتشار گازهای آلاینده است که به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست وضع شده‌اند. در واقع، صنعت حمل‌ونقل مسئول تولید بیش از ۲۵ درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان است. استفاده از فناوری‌های نوین در تولید موتورها و همچنین استفاده از حامل‌های انرژی، مهم‌ترین راه‌های کاهش آلودگی هوا هستند.

دکتر میثم طباطبائی استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر و همچنین استفاده از مکمل‌های پیشرفته سوخت را دو رویکرد مهم جهت کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: «در طرح حاضر یک ترکیب سه‌تایی متشکل از بیودیزل، آب و نانوذرات اکسید سریم مورد آزمون عملکردی و آلایندگی قرار گرفته است که نتایج بسیار رضایت‌بخش بوده است.»

وی در ادامه افزود: «احتراق سوخت حاوی نانوذرات اکسید سریم موجب کاهش قابل‌توجه گازهای آلاینده می‌گردد.»

از دیدگاه سازوکار، حضور نانوذرات سریم اکسید در ترکیب سوخت موجب کاهش تشکیل رسوبات ترکیبات کربنی بر روی جداره سیلندر شده که این موضوع کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک را در پی دارد. همچنین سریم اکسید یک عملکرد کاتالیستی نیز خواهد داشت؛ این عملکرد موجب کاهش تأخیر در اشتعال می‌شود. بنابراین احتراق به‌صورت کامل‌تری انجام خواهد شد و گازهای آلاینده کاهش می‌یابد.

در تحقیق حاضر نقش هم‌زمان آب و نانوذرات سریم اکسید در ترکیب سوختی دیزل/بیودیزل مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور سوخت دیزل/بیودیزل حاوی درصدهای مختلف وزنی ۳، ۵ و ۷ درصد آب و همچنین ۹۰ ppm نانوذرات سریم اکسید تهیه شده و عملکرد آن هم از منظر بازدهی و هم از منظر آلایندگی مورد مطالعه قرار گرفته است.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، ترکیب سوختی حاوی ۳% درصد آب و ۹۰ ppm نانوذرات سریم اکسید هم از لحاظ بازدهی و هم از لحاظ آلایندگی در بهینه‌ترین شرایط قرار دارد.

این طرح با همکاری دکتر میثم طباطبائی- عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی- دکتر اسماعیل خلیفه و دکتر بهمن نجفی- دانش آموخته و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی- دکتر مرتضی آقباشلو- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران- و مهندس سید مصطفی میرسلیم- عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر- انجام شده است. نتایج این پژوهش در مجله‌ Fuel با ضریب تأثیر ۴.۶۰۱ (جلد ۲۰۷، سال ۲۰۱۷، صفحات ۷۴۱ تا ۷۵۰) منتشر شده است.

موضوعات مقاله

هفتمین کنفرانس بین المللی ایتک برگزار می شود

بهینه سازی انرژی

خط تولید خودروی برقی ایرانی راه می افتد

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی خط تولید خودروی برقی دوسرنشین «یوز

۲۰درصد کل متانول جهان متعلق به ایران خواهد بود

تنها سخنران مدعو ایرانی در کنفرانسArgus Petrochemical Asia 2017، در گزارش خود، ضمن ترسیم چشم اندا

بی نیازی کشور از واردات پره توربین بادی

تجاری‌سازی ایده‌های نو برای کاهش مصرف انرژی

شرکت آسیاوات نماینده انحصاری شرکت اسنیفر بلژیک شد

مپنا وارد فناوری قرن ۲۱ می‌شود

طراحی ساختمان «انرژی صفر» برای مناطق گرم و خشک توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی، در یک طرح تحقیقاتی توانستند ساختمان «انرژی صفر» را برای مناطق گر

آغاز به کار نوآوری انرژی تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک با مدل بومی پرش

همایش بین‌المللی مدیران فنی، نگهداری و تعمیرات

به گزارش انرژی امروز، دوازدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیران فنی، نگهداری و تعمیرات با هدف «ایمن

ساخت نیروگاه خورشیدی توسط کره جنوبی در ایران

آغاز تغییر آرایش شبکه نفت ایران

توقف توسعه خودروهای کاملا خودران گوگل

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» این تصمیم به دنبال آزمایش این تکنولوژی در سیلیکون‌ولی گر

فعالیت های ۱۲۰ شرکت آلمانی در ایران ادامه خواهد داشت