بسته ۷۵۰۰ ميلياردي کنترل آلودگي


شهرداري تهران به دولت پيشنهاد کرد
دنياي اقتصاد : 4/11/96
بسته پيشنهادي ۷۵۰۰ ميليارد توماني شهرداري تهران براي کاهش آلودگي هواي تهران رونمايي شد. اين برنامه با محوريت کنترل منابع انتشار آلاينده‌هاي هواي تهران به ويژه ذرات معلق تدوين شده است. برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد در صورتي که اين برنامه با نظر مساعد دولت روبه‌رو و از محل صندوق توسعه ملي يا ساير منابع دولتي تامين مالي شود، مي‌تواند پس از چهار سال ميزان انتشار ذرات معلق را به نصف برساند و غلظت آلاينده‌ها در هوا در شهر را نيز به يک‌چهارم کاهش دهد.
به گزارش «دنياي اقتصاد»، کليت برنامه پيشنهاد شده از سوي شهرداري تهران براي کاهش آلودگي هوا، نوسازي ناوگان حمل‌ونقلي پايتخت و تعيين تکليف دو متهم اصلي آلودگي يعني خودروها و موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري و نيز ناوگان ديزلي است. اين برنامه در قالب شش پروژه شامل نوسازي و بهسازي اتوبوس‌ها، کاميون‌هاي باري، خودروهاي کاربراتوري و فرسوده، ميني‌بوس‌هاي فرسوده، موتورسيکلت‌هاي بنزيني و کاربراتوري و در نهايت تعويض کاتاليست تاکسي‌ها نظام‌مند شده است. اگرچه پيشنهاددهنده اين برنامه شهرداري تهران است، اما تامين مالي اجراي پروژه‌هاي شش‌گانه ذيل اين برنامه، از محل تسهيلات بانکي و منابع دولتي پيش‌بيني شده که منوط به جلب نظر دولت و مجلس است.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مبتني بر داده‌هاي سياهه انتشار سال ۹۲، سهم موتورسيکلت‌ها از آلاينده‌هاي گازي هواي تهران ۱۸ درصد و از ذرات معلق ۱۰ درصد است. شهرداري تهران براي جايگزين کردن ۸۰۰ هزار موتورسيکلت برقي به جاي بنزيني ظرف مدت چهار سال برنامه‌ريزي کرده است. منابع مالي مورد نياز براي عملياتي شدن اين برنامه با توجه به قيمت ۵/ ۷ ميليون توماني هر دستگاه موتورسيکلت با باتري ليتيوم – يوني، ۶ هزار ميليارد تومان است که ۲ هزار و ۳۲۰ ميليارد تومان از آن، از محل بودجه عمومي پيشنهاد شده است. مدل تامين مالي اين برنامه اين‌طور پيشنهاد شده که ۶/ ۴ ميليون تومان از طرف مالک، ۵/ ۲ ميليون تومان کمک بلاعوض و ۴۰۰ هزار تومان از محل هزينه اسقاط از محل بودجه عمومي دولت پرداخت شود. محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران در تشريح جزئيات اين برنامه که روز گذشته در ششمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا و صدا رونمايي شد، تاکيد کرد که اگرچه تبديل سه ميليون موتورسيکلت بنزيني و عمدتا کاربراتوري به برقي در مدت زمان کوتاه قابل انجام نيست، اما پيشنهاد شهرداري اين است که افزون بر جايگزيني ۸۰۰ هزار موتورسيکلت برقي، توليد و شماره‌گذاري موتورسيکلت‌هاي بنزيني کاربراتوري متوقف و براي هميشه ممنوع شود و با وضع مقررات تازه، مانند آنچه در جريان توليد خودرو در سال ۸۲ رخ داد، از اين پس فقط موتورسيکلت انژکتوري توليد شود که حجم توليد آلاينده‌ها به اين ترتيب قدري کاهش يابد. به گفته وي، با اجراي اين برنامه مي‌توان ۱۰ درصد از انتشار ذرات آلاينده و ۱۸ درصد از انتشار ساير آلاينده‌ها در هواي شهر کاست.
برنامه شهرداري تهران براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني هم مبتني بر نصب فيلتر دوده روي ۲ هزار دستگاه اتوبوس و نيز نوسازي ۶ هزار دستگاه اتوبوس طي دو سال اول اين برنامه چهار ساله است. اتوبوس‌هاي شرکت واحد عامل انتشار ۱۲ درصد از ذرات معلق و يک درصد از آلاينده‌هاي گازي هستند. اما به گفته پورسيدآقايي وضعيت ساير اتوبوس‌هاي گشت و سرويس ادارات بدتر است به نحوي که يک درصد از آلاينده‌هاي گازي و ۱۸ درصد از ذرات معلق را در هوا منتشر مي‌کنند. با احتساب متوسط قيمت هر دستگاه اتوبوس معادل ۶۰۰ ميليون تومان، در قالب اين برنامه دولت بايد ۵۵۴ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي هزينه کند و البته ۱۳۵۰ ميليارد تومان تسهيلات بانکي مورد نياز است که در صورت هزينه‌کرد آنها، در نهايت حدود ۹ درصد از انتشار ذرات معلق در هواي شهر کاسته مي‌شود. برنامه نوسازي ۸۶ هزار دستگاه کاميون فرسوده با تامين مالي ۱۴۶۷ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي و اختصاص تسهيلات بانکي نيز با هدف کاهش انتشار ۱۳ درصد از ذرات معلق در هواي پايتخت در اين بسته پيشنهاد شده است. همچنين نصب فيلتر جذب دوده روي ۱۰ هزار دستگاه کاميون از ديگر اقداماتي است که شهرداري تهران پيشنهاد داده است. همچنين دولت با پرداخت ۵/ ۲۲ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي مي‌تواند زمينه تعويض کاتاليست تاکسي‌ها را که به گفته پورسيدآقايي، به دليل پيمايش بالا اثر هر يک از آنها بر ميزان آلودگي هوا ۱۰ برابر يک سواري معمولي است، فراهم کند و به اين ترتيب از ميزان آلاينده‌هاي گازي به ميزان ۵/ ۲ درصد بکاهد.
نوسازي ۳ ميليون خودروي سواري کاربراتوري و فرسوده که عامل انتشار ۳۹ درصد از آلاينده‌هاي گازي و يک درصد از ذرات معلق در هواي شهر هستند با تامين مالي ۲۴۳۰ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي و اختصاص تسهيلات بانکي و نيز برنامه جايگزيني ۸۹۰۰ ميني‌بوس فرسوده در شهر تهران با تخصيص ۹۱ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي و پرداخت ۲۶۷ ميليارد تومان تسهيلات بانکي از ديگر پروژه‌هاي اين برنامه چهار ساله است. هر چند پيشنهاد محمدعلي نجفي، شهردار تهران اين بود که دولت با پرداخت سالانه ۱۵۰۰ ميليارد تومان طي پنج سال پياپي، مي‌تواند به حل مشکل آلودگي هواي شهر تهران کمک کند. برنامه پيشنهادي شهرداري تهران که براي اخذ ديدگاه‌هاي کارشناسان منتشر شده، قرار است پس از چکش‌کاري نهايي تا پايان سال براي بررسي و تخصيص منابع در اختيار دولت قرار بگيرد. اين برنامه اگرچه در مقياس خود قابل قبول است اما به اعتقاد کارشناسان، جاي راهبردهاي مهم کاهنده آلودگي هوا يعني توسعه مترو و نيز محدودسازي تردد با خودروي شخصي از طريق اخذ عوارض در اين بسته پيشنهادي خالي است.
کمااينکه شهردار تهران نيز روز گذشته از محدودسازي تردد با خودروي شخصي به‌عنوان يکي از راهبردهاي اصلي کاهش آلودگي هوا ياد کرد. البته معاون ترافيک شهردار تهران با تاکيد بر اينکه شهرداري در اين حوزه‌ها نيز برنامه مدوني دارد، توضيح داد: تجربه نشان داده در صورتي که تمام برنامه‌هاي کاهش آلودگي هوا در يک بسته گردآوري شود، منابع مالي سنگيني مي‌طلبد که عمدتا مديران اجرايي تامين آن را غيرممکن اعلام مي‌کنند و در نتيجه اصل موضوع آلودگي هوا از اولويت خارج مي‌شود. به همين خاطر در برنامه پيشنهادي شهرداري تهران تنها روي «کاهش انتشار آلاينده‌ها» متمرکز شده‌ايم که تامين منابع آن عملياتي است.

 

موضوعات مقاله

ایران نقش فعالی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارد

به گزارش انرژی امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در جریان

تجدیدپذیرها باعث صرفه‌جویی ۳۹۸ میلیون لیتری آب شدند

تولید ماهانه نفت ایران کاهش یافت

معرفي برچسب انرژي پنجره توسط شركت مهندسي آسياوات در سمينار بررسي نقشه شيشه هاي كم گسيل در كاهش مصرف انرژي ساختمان

تضمین حقوق قانونی ایران در قرارداد با توتال

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به این‌که مدیر شرکت نفتی توتال اعلام کرده که

چشم اندازصنعت نفت و آثار اقتصادی آن در سال ۲۰۴۰

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، در اقتصاد ایران، نفت، گاز و انرژی های دیگر،نقش اساسی در

هفته پرمصرف برق در پیش است

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: هفت روز پر مصرف برق از چهارشنبه چهارم مرداد تا پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه در پ

راه‌اندازی خط انتقال گاز ششم سراسری در دی‌ماه/ امکان صادرات گاز به عراق فراهم می شود

شبیه سازی سیستم مبدل انرژی بادی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت شبیه ساز سیستم مبدل انرژی نیروگاه بادی شدند که

حذف یارانه انرژی به سود محیط زیست چه کشورهایی است؟

حضور دانشجویان دانشگاه‌های آلمان در مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد

بهره برداری آزمایشی از سد آریوبرزن

صادرات تجهیزات حرارتی روسیه به ایران آغاز شد

کاتالیزگر تبدیل متانول به هیدروکربن های با ارزش

دولت الکترونیک در محیط زیست اجرا می‌شود

 به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، عیسی کلانتری معاون ری