زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودرو به سر آمده است


اخبار شرکت‌ها

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودروسازی داخلی به سر آمده و اکنون نیاز است با بهبود کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آنها مردم را به خرید این محصول داخلی ترغیب کرد.

امیر حسن کاکایی، روز شنبه درباره چگونگی تحقق «حمایت از کالای ایرانی» در صنعت خودرو اظهار داشت: موضوع اصلی صنعت خودرو، بهبود کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آنهاست و نباید مردم را با بحث هایی چون تعرفه و انحصار در بازار که تنش زا نیز هستند، سرگرم کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در خصوص خودروهای تولیدی داخلی، حمایت از این خودروها با حمایت از بازار آن در سال‌های گذشته محقق شده است و دیگر جای کار بیشتر ندارد.

وی اظهار داشت: امروز فرصتی است تا نگاهی کلان تر به صنعت خودرو و حمل و نقل در کشور داشته باشیم، زیرا موضوع مهم، صنعت و اشتغالی است که از طریق خرید کالای ایرانی حمایت می شوند.

این پژوهشگر صنعت خودرو، با تاکید بر لزوم پرداختن به نیازهای واقعی صنعت خودرو، به اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری کشور اشاره و آن را حرکت بزرگی برای اشتغالزایی و کاهش آلایندگی ها بویژه در کلانشهرها توصیف کرد.

کاکایی یادآور شد: صنعت خودروهای تجاری و سنگین کشور در سال های گذشته ضعیف و حتی به ورطه نابودی کشیده شده است؛ امروز این نگرانی وجود دارد که مبادا این پروژه به طرح خرید خودروهای خارجی تغییر مسیر دهد.

وی بیان داشت: زمانی صنعت خودروسازی تجاری کشور با آلمان ها مشارکت می کرد و حتی موتورهای تولیدی در ایران به اروپا صادر می شد، اما در ادامه سرمایه گذاری لازم اتفاق نیفتاد و این صنعت با وجود حمایت های ظاهری به بیراهه رفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: امروز قادریم در این صنعت به راه صحیح پیشین بازگردیم و به روز رسانی واردات بپردازیم و بنابراین نیاز داریم تا فناوری های لازم را حتما وارد کنیم، زیرا فناوری ناوگان سنگین بسیار پیچیده و بالاست.

وی تصریح کرد: واردات در این عرصه باید به گونه ای باشد که بیشترین ارزش افزوده بخش تولید در ایران رخ دهد.

اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت سایپادیزل با واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان کلید خورد.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است. تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

در این طرح، سهم تسهیلات بانکی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و آورده متقاضی ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کاکایی ادامه داد: در بخش طراحی و فناوری، جای مانور چندانی وجود ندارد، زیرا نیازمند دستکم ۱۰ سال سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: باید به بهانه شعار امسال و «حمایت از کالای ایرانی» نگاهمان به صنعت خودرو را عوض کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث های مطرح شده در خصوص نرخ تعرفه های گمرکی خودروهای وارداتی در این روزها، اظهار داشت: نرخ های تعرفه ای که سال گذشته وجود داشت، «منطقی» بود و نیازی به تغییر آنها نبود.

وی تصریح کرد: نباید این نرخ ها را هر از چند گاهی به بهانه های مختلف تغییر داد، زیرا حمایت واقعی از صنعت خودرو و سایر صنایع در وهله نخست در ثبات و آرامش آن بازارهاست.

کاکایی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم موضوع کیفیت در عمل به آخرین مساله مورد توجه خودروسازان تبدیل شده است، در حالی که خودروسازان بزرگ جهان، تست های استاندارد را سفت و سخت گرفته و حتی آنها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده اند تا کیفیت ارتقاء یابد؛ موضوعی که باید در خودروسازان داخلی نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی همچنین به لزوم وجود طرح های جدید خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: هرچند در این زمینه حرکت هایی از سوی خودروسازان انجام شده، اما باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا شاهد تردد خودروهای جدید با فناوری و کیفیت بالا در جاده ها و خیابان ها باشیم.

موضوعات مقاله

افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی قطعی نیست

راه کارهای متداول بهینه سازی بویلرها در صنعت

اصفهانی‌ها، کم‌ترین مصرف‌کننده برق

به گزارش انرژی امروز، حمید رضا پیر پیران گفت: هم اکنون در شهر اصفهان سرانه مصرف برق از ۱۹۲ کیلو و

تولید ۷۰ مگاوات برق در ساعت از زباله

به گزارش «انرژی امروز» از تهران پرس، منصور باقرصاد سرپرست سازمان پسماند شهرداری تهران در در خصوص

۲۰ هزار مگاوات بار سرمایشی کشور است

خرید برق تضمینی شد!

علی محمد میرشمس دبیر انجمن خدمات انرژی با حضور در ساختمان صما به بیان چالش‌های این انجمن پرداختند.

مذاکرات دشوار در انتظار اوپک

به گزارش انرژی امروز، سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی پیش از اینکه برای حضور

توزیع ۵ میلیون شعله لامپ کم مصرف در بخش دولتی

دورزدن قانون به نام «جوان‌گرایی» در صنعت نفت

برای برقی کردن همه سیستم حمل و نقل عمومی باید منابع مورد نیاز تامین شود

محمدعلی نجفی که در جلسه عصر امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی حضور داشت تصریح ک

افزایش ۲۱ درصدی مشترکان برق در بخش صنعت

به‌گزارش خبرانرژی، بررسی آمارها نشانگر آن است که تعداد کل انشعاب های صنعتی کشور تا سال ۱۳۹۱ به ۱۸

انعقاد ۲۵ میلیارد تومان قرارداد نیروگاهی

تاپیکو از شرکت‌های زیان‌ده و کوچک مقیاس خروج می‌کند

کاهش ۱۳۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک