زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودرو به سر آمده است


اخبار شرکت‌ها

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودروسازی داخلی به سر آمده و اکنون نیاز است با بهبود کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آنها مردم را به خرید این محصول داخلی ترغیب کرد.

امیر حسن کاکایی، روز شنبه درباره چگونگی تحقق «حمایت از کالای ایرانی» در صنعت خودرو اظهار داشت: موضوع اصلی صنعت خودرو، بهبود کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آنهاست و نباید مردم را با بحث هایی چون تعرفه و انحصار در بازار که تنش زا نیز هستند، سرگرم کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در خصوص خودروهای تولیدی داخلی، حمایت از این خودروها با حمایت از بازار آن در سال‌های گذشته محقق شده است و دیگر جای کار بیشتر ندارد.

وی اظهار داشت: امروز فرصتی است تا نگاهی کلان تر به صنعت خودرو و حمل و نقل در کشور داشته باشیم، زیرا موضوع مهم، صنعت و اشتغالی است که از طریق خرید کالای ایرانی حمایت می شوند.

این پژوهشگر صنعت خودرو، با تاکید بر لزوم پرداختن به نیازهای واقعی صنعت خودرو، به اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری کشور اشاره و آن را حرکت بزرگی برای اشتغالزایی و کاهش آلایندگی ها بویژه در کلانشهرها توصیف کرد.

کاکایی یادآور شد: صنعت خودروهای تجاری و سنگین کشور در سال های گذشته ضعیف و حتی به ورطه نابودی کشیده شده است؛ امروز این نگرانی وجود دارد که مبادا این پروژه به طرح خرید خودروهای خارجی تغییر مسیر دهد.

وی بیان داشت: زمانی صنعت خودروسازی تجاری کشور با آلمان ها مشارکت می کرد و حتی موتورهای تولیدی در ایران به اروپا صادر می شد، اما در ادامه سرمایه گذاری لازم اتفاق نیفتاد و این صنعت با وجود حمایت های ظاهری به بیراهه رفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: امروز قادریم در این صنعت به راه صحیح پیشین بازگردیم و به روز رسانی واردات بپردازیم و بنابراین نیاز داریم تا فناوری های لازم را حتما وارد کنیم، زیرا فناوری ناوگان سنگین بسیار پیچیده و بالاست.

وی تصریح کرد: واردات در این عرصه باید به گونه ای باشد که بیشترین ارزش افزوده بخش تولید در ایران رخ دهد.

اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت سایپادیزل با واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان کلید خورد.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است. تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

در این طرح، سهم تسهیلات بانکی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و آورده متقاضی ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کاکایی ادامه داد: در بخش طراحی و فناوری، جای مانور چندانی وجود ندارد، زیرا نیازمند دستکم ۱۰ سال سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: باید به بهانه شعار امسال و «حمایت از کالای ایرانی» نگاهمان به صنعت خودرو را عوض کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث های مطرح شده در خصوص نرخ تعرفه های گمرکی خودروهای وارداتی در این روزها، اظهار داشت: نرخ های تعرفه ای که سال گذشته وجود داشت، «منطقی» بود و نیازی به تغییر آنها نبود.

وی تصریح کرد: نباید این نرخ ها را هر از چند گاهی به بهانه های مختلف تغییر داد، زیرا حمایت واقعی از صنعت خودرو و سایر صنایع در وهله نخست در ثبات و آرامش آن بازارهاست.

کاکایی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم موضوع کیفیت در عمل به آخرین مساله مورد توجه خودروسازان تبدیل شده است، در حالی که خودروسازان بزرگ جهان، تست های استاندارد را سفت و سخت گرفته و حتی آنها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده اند تا کیفیت ارتقاء یابد؛ موضوعی که باید در خودروسازان داخلی نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی همچنین به لزوم وجود طرح های جدید خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: هرچند در این زمینه حرکت هایی از سوی خودروسازان انجام شده، اما باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا شاهد تردد خودروهای جدید با فناوری و کیفیت بالا در جاده ها و خیابان ها باشیم.

موضوعات مقاله

سهم سوخت‌های پاک جهان ۹ درصد افزایش می‌یابد

اوپک در گزارش چشم انداز جهان انرژی ۲۰۴۰ پیش بینی کرد، سهم انرژی‌های پاک در سبد انرژی جهان از ۳۰.۳

۶۰ درصد برق کشور در نیروگاه‌های خصوصی تولید می‌شود

به گزارش خبرانرژی، حمید چیت چیان، در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، استاند

نشست سندیکای برق با اردکانیان

جمعی از اعضای هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران صبح دوشنبه بیست‎چهارم مهر ماه در دیداری با رضا ار

دولت از صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند

تجاری‌سازی ایده‌های نو برای کاهش مصرف انرژی

برای برقی کردن همه سیستم حمل و نقل عمومی باید منابع مورد نیاز تامین شود

محمدعلی نجفی که در جلسه عصر امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی حضور داشت تصریح ک

سالانه ۱۰ میلیارد دلار یارانه انرژی خانه ها می شود

کمبود ۱۳۰۰ مگاواتی برق در شمال

نرم افزار پمپ سيو Pump save

پتانسیل منابع انرژي تجدیدپذیر در ایران- انرژي باد

آغاز پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان

نفت خام سبک ایران رکورد زد

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر(۷ مهر) با ۲ دلار و ۲ سنت افزایش به بشکه ای ۵۷

Leak Detection and Repair A Best Practices Guide

دفاع تمام‌قد دولت از عملکرد بودجه سال ۹۵/ واریز کل درآمدهای گاز به خزانه + متن کامل

جزئیات اجرای طرح پیمایش درون‌شهری/ صرفه‌جویی ۳.۵ میلیارد لیتری در مصرف گازوئیل

علی‌اکبر نژادعلی مدیر طرح جامع هوشمند سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره